Friday, March 28, 2014

Flødeboller med friske jordbær

Normalt er jeg ikke til flødeboller, men jeg fik en idé om at helt friske bær indeni kunne være super lækkert (når det nu skulle være). Derfor kastede jeg mig ud i flødeboller i selskab med en god veninde. De blev rigtig lækre!



Opskrift

Bunde
300 g marcipan
130 g rørsukker
3 æggehvider

Skummet

60 ml vand
90 g glukosesirup
200 g + 15 g sukker
4 past. æggehvider
Ca. 24 friske jordbær

Pynt
400 g chokolade
Frysetørrede hindbær


Fremgangsmåde

  • Tænd ovnen på 190 grader
  • Bland æg og sukker, og lad det stå lidt til sukkeret er opløst.
  • Rør marcipanen i og bland til det er en ensartet masse (det er ret klistret)
  • Put massen i en sprøjtepose og sprøjt dem ud med en diameter på ca. 4 cm (det passer med 24). Du kan evt. bruge en stjernetyl for at give dem en fin form i kanten.
  • Bag dem i ovnen i 8-10 minutter (til de er gyldne).

  • Vand, glukose og de 200 g sukker bringes i kog (rør undervejs)
  • Pisk de pasturiserede æggehvider stive med de 15 g sukker.
  • Brug et termometer til at holde øje med temperaturen. Når massen når til 118 grader tages den af varmen og hældes forsigtigt i de stive æggehvider. 
  • Pisk til skummet har stuetemperatur og put det herefter i en sprøjtepose. Jeg har brugt en stjernetyl for at få lidt struktur i mønstret.

  • Skyl jordbærene og skær toppen af så de kan stå.
  • Placer et jordbær på hver bund og dekorer med skummen rundt om jordbærret.
  • Lad flødebollerne stå en times tid så overfladen tørrer.

  • Temperer chokoladen og overtræk flødebollerne
  • Pynt med frysetørrede hindbær

P.S. Jeg har gaflet opskriften herfra:
http://www.odense-marcipan.dk/opskrifter/floedeboller/floedeboller-med-jordbaer.aspx

No comments:

Post a Comment