Saturday, March 1, 2014

Hindbærsnitter

Nu er det sådan at jeg faktisk ikke selv bryder mig om hindbærsnitter, men min mand ELSKER dem. Desuden siger han at han ikke mere gider købe hindbærsnitter fordi de ikke slår mine, så tænkte jeg godt kunne dele opskriften selvom jeg ikke selv ved helt hvordan de smager bedst ;-) .

Der er heller ikke noget bedre når man er stresset bare at koble fra og bage noget kage. Det synes jeg i hvert fald ikke... ;-) 



Opskrift

Hindbærsyltetøj
300 g hindbær (frost er udemærket)
½ vaniljestang
150 g rørsukker

Hindbærsnitterne
½ vaniljestang
70 g flormelis
150 g smør (skal have stuetemperatur)
250 g hvedemel
1 tsk bagepulver
½ dl vand

ca. 200 g flormelis til glasuren
Tivolikrymmel

Fremgangsmåde

  • Hindbær og sukker hældes i en gryde. Lad det stå ved middel varme og rør rundt engang imellem. 
  • Når hindbærerne er begyndt at væske blendes de så du får en fin ensartet masse. 
  • Flæk vaniljestangen på langs og put både korn og stang i gryden. 
  • Lad stå og simre til det har den ønskede konsistens. Husk at det bliver tykkere i konsistensen når det køler 
Imens syltetøjet køler kan du gå i gang med hindbærsnitterne.
  • Flæk vaniljestangen på langs, skrab kornene ud og mas det sammen med lidt af flormelissen. 
  • Hæld vaniljen, flormelissen, mel og bagepulver i en skål.
  • Tilsæt smørret og rør til smørret er godt fordelt. 
  • Tilsæt vandet og rør til dejen er ensartet.
  • Put dejen i en frysepose eller husholdningsfilm og sæt den på køl en halv times tid. 
  • Når dejen har været i køleskabet tændes ovnen på 200 grader. 
  • Rul dejen ud i to lige store pølser og rul dem flade så de bliver til rektangler. Der er nok dej til 2 rektangler på ca. 27 x 8 cm. Lav dem så ens som mulige i størrelsen.
  • Bag de to rektangler i ovnen i 10-12 minutter. De må gerne se lidt underbagte ud - de skal kun lige have fået farve.
  • Når snitterne er færdige i ovnen sættes de til at køle lidt.
  • Læg hindbærsyltetøjet på det ene rektangel og læg forsigtigt det andet rektangel ovenpå. 
  • Bland flormelissen med en smule vand og læg glasuren over hindbærsnitterne. Pynt med krymmel.

P.S. Jeg har brugt Mette Blomsterbergs opskrift
http://www.dr.dk/Mad/opskrifter/Det_soede_liv/20100615141105.htm

1 comment: