Sunday, July 6, 2014

Cheesecake med hindbær

Så blev det min tur til at forsøge at lave en cheesecake (jep, har jeg faktisk aldrig lavet en før). Kom frem til at jeg måtte lave noget med bær - gerne hindbær for at opveje den ellers lidt 'fede' kage. Her er opskriften så, og jeg må indrømme den er VILDT lækker. 



Hindbærpuré
350 g hindbær (jeg bruger frosne)
2 tsk citronsaft
50 g flormelis

Bunde
115 g smør
225 g digestive

Cremen
5 blade husblas
1 usprøjtet citron
300 g flødeost naturel
150 g sukker
1½ dl piskefløde
200 g cremefraiche 38%

Fremgangsmåde
  • Varm hindbær, citronsaft og flormelis i en gryde.
  • Når hindbærerne begynder at 'falde sammen' tages gryden af varmen og det blendes til en ensartet masse
  • Si hindbærpuréen og gem delen uden kerner. Sæt den på køl til den skal bruges

  • Forvarm ovnen til 180 grader
  • Smelt smørret
  • Hak kiksene i en foodprocessor/blender og hæld det smeltede smør i. 
  • Blend til en ensartet masse - eller efter smag.
  • Fordel kikse-massen i en smurt springform (ca 22 cm)
  • Bag i ca 10 min, eller til kanten lige begynder at tage farve
  • Stil bunden på køl og lad den køle helt ned.

  • Stil husblassen i blød i koldt vand (ca. 5 min)
  • Riv citronskallen fint
  • Pres citronsaften og si den over i en kasserolle.
  • Pisk citronskallen sammen med flødeosten, sukker og creme fraiche.
  • Varm citronsaften op til lige før kogepunktet.
  • Knug husblassen fri for vand og hæld den i den varme citronsaft.
  • Rør til den er opløst og hæld den forsigtigt i flødeoste-blandingen under omrøring. 
  • Pisk til det er jævnt fordelt.
  • Pisk fløden cremet (den skal kun lige blive luftig) og vend den i flødeoste-blandingen.
  • Bland det meste af pureen i cremen, men gem et par spiseskeer til pynt.
  • Hæld massen i springformen med den afkølede kiksebund.
  • Hæld forsigtigt de sidste spiseskeer puré over kagen lidt tilfældigt. 
  • Tag nu en tandstik og træk igennem puréen for at lave marmormønstret.
  • Stil på køl natten over

No comments:

Post a Comment