Thursday, April 3, 2014

Hjemmelavet vaniljesukker

Hvis man først har prøvet at lave vaniljesukker selv, køber man det aldrig færdiglavet igen. Det er utrolig nemt at lave, og alene duften er en verden til forskel. Hvis man med jævne mellemrum alligevel bruger hele vaniljestænger er det næsten gratis. Istedet for at smide selve stangen ud når man har skrabet den for korn, gemmes stængerne. Jeg har en åben glaskrukke jeg bruger til mine. De skal stå mellem 1-3 uger. Opskriften er til en vaniljestang, men jeg plejer gerne at lave flere portioner på én gang.


Jeg køber mine vaniljestænger online hos: Den bæredygtige bønne
De samarbejder direkte med bønderne i Uganda, og det er utroligt lækre vaniljestænger man får. De er større end de fleste man køber i butikkerne og de koster omtrent det samme. Mums!

Opskrift

Ingredienser
1 knastør vaniljestang
20 g sukker

Fremgangsmåde
  • Knæk vaniljestangen i nogle mindre stykker og læg den i din blender/hakker sammen med sukkeret (jeg bruger en kaffemølle jeg har købt til formålet).
  • Hak til det bliver som pulver.
  • Si det eventuelt igennem en helt finmasket si og hak de tilbageværende største stykker igen for at få en helt fin pulver. Smagen er dog den samme, uanset om der er større stykker eller ej.



No comments:

Post a Comment