Tuesday, April 1, 2014

Upside-down kage med banan og karameliserede valnødder

Så blev det anden dag i kagekampen - Upside down kage med frugt og creme

Da vi fik udfordringen anede jeg ikke hvad en upside-down kage var. Jeg havde en mistanke om at det var ligesom en tarte tatin, men det var alt jeg havde at gå efter. Umiddelbart synes jeg ikke det var så meget mig med samme type som en tarte tatin, og samtidig skal man jo helst skille sig ud. Derfor besluttede jeg at putte frugten i selve kagen og fik googlet mig frem til nogle forskellige opskrifter jeg fik kombineret.

Den karamel var et mareridt! Jeg havde en opskrift med som jeg aldrig havde fået til at lykkedes. Jeg havde forsøgt den få gange før programmet, men uden held. Enten blev karamellen hård som sten eller også krystalliserede den. En af mine venner foreslog brun farin, og det endte med at blive min back-up plan efter adskillige mislykkedes forsøg der næsten lignede opkast eller diarré... Opskriften nedenunder er altså den der ikke har lykkedes, men skal nok få den opdateret når jeg en dag forsøger at lave den igen (og det lykkedes).


.

Opskrift

Karameliserede valnødder
115 g usaltet smør
225 g rørsukker
3 spsk mørk sirup
170 g valnødder

Banankage
195 g hvedemel
1 tsk bagepulver
¾ tsk natron
½ tsk salt
115 g usaltet smør
112 g sukker
112 g rørsukker
2 store æg
3-4 bananer
3 spsk cremefraiche (jeg bruger 38%)
1 spsk mørk rom
1 tsk vaniljeessens

Appelsin-vaniljecreme
2,5 dl piskefløde
4 past. æggeblommer
½-1 dl rørsukker (afhængigt af smag)
+ 4 spsk rørsukker
1 vaniljestang
1 appelsin


Fremgangsmåde
  • Start med at smør de(/den) forme du vil bruge (Tidsangivelse i denne opskrift er beregnet efter en muffinform størrelse, men opskriften kan sagtens laves i en springform – bare husk at hæv bagetiden)
  • Smelt sukker til det karameliserer og tilsæt smør og sirup. Undgå at røre for meget
  • Når 'siruppen' er ensartet tilsættes valnødderne.
  • Fordel de karameliserede valnødder i formene og lad dem stå imens du laver kagedejen. Put eventuelt nogle skiver af bananer i for at give lidt mønster
  • Forvarm ovnen til 175 grader og mos bananerne
  • Sigt mel, bagepulver, natron og salt over i en skål
  • Pisk smør og sukker indtil en ensartet masse.
  • Pisk æggene i et af gangen og herefter bananerne, creme fraichen, rommen, og vaniljeessensen
  • Si melet i lidt af gangen og rør til alle de tørre ingredienser er blandet i.
  • Hæld dejen over de karameliserede valnødder i formene
  • Bag indtil du kan sætte en pind ned i kagen uden der sidder noget klister på pinden ca. 20-25 min.
  • Pisk ½-1 dl af sukkeret med de 4 æggeblommer til det er hvidt og luftigt
  • Tilsæt saften fra en appelsin og pisk igen. Revet skal kan tilføjes for en kraftigere smag.
  • Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud.
  • Bland kornene med de 4 spsk sukker for at fordele kornene og bland det herefter i fløden
  • Pisk fløden blød og bland det herefter med æggemassen
  • Når kagen kommer ud af ovnen sættes den til at køle ca. 15. minutter.
  • Skær forsigtigt langs kanten og placér en tallerken over formen og vend nu om. Lad den stå et par minutter
  • Fjern formen og lad den stå i yderligere 15 minutter og trække så karamellen ’sætter sig’.
  • Servér lun med vanilje-appelsincremen

No comments:

Post a Comment