Wednesday, April 2, 2014

Lagkage med hasselnøddebunde, tobleronemousse og friske hindbær

Tredje dag i kagekampen - Marcipanovertrukket lagkage med modellerede figurer

ØV ØV ØV. Så blev det sidste dag for mig. Jeg var SÅ enormt ærgelig. Jeg brugte alt for lang tid på selve kagen (lavede bl.a. hjemmelavet syltetøj). Og så tror jeg at jeg skulle have prioriteret noget andet pynt der var lettere. Nå, men, smagen var i det mindste god (som hun sagde: hold da op det smager dejligt) og overtrækket synes jeg også var ganske pænt.
Jeg ved at jeg normalt godt kan modellere, så det er da øv at ryge ud på det, specielt fordi det har været en så sjov oplevelse!


Opskrift

Hasselnøddebunde
125 g hasselnødder
1 spsk hvedemel
¼ tsk bagepulver
4 æg
100 g sukker

Tobleronemousse
½ L piskefløde
300 g toblerone (erstat eventuel noget af tobleronen med mørk chokolade for en dybere smag)
100-200 g friske hindbær (efter smag)

Hindbærsyltetøj
400 g hindbær (frosne eller friske)
150-200 g rørsukker (efter smag)
½ vaniljestang
Fremgangsmåde

Bundene
  • Forvarm ovnen til 180 grader
  • Blend hasselnødderne og melet til det bliver som brødkrummer og rør bagepulveret i
  • Del æggene og pisk hviderne stive.
  • Æggeblommerne piskes luftigt med sukkeret og nøddeblandingen vendes i.
  • Vend nu 1/3 af hviderne i ægge-nøddemassen og herefter resten af hviderne.
  • Bundene bages i en springform i ca. 45 min og køles herefter.

     Hindbærsyltetøj
  • Kom hindbær og sukker i en gryde og bland det godt.
  • Lad det nu stå en halv times tid til bærrene safter.
  • Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Både korn og stang puttes i gryden.
  • Koges ved mellemsvag varme til massen tykner.
  • Køles af inden brug

     Tobleronemoussen
  • Tobleronen deles og smeltes over vandbad. Herefter afkøles den uden at den når at stivne
  • Fløden piskes stiv og den afkølede chokolade vendes forsigtigt i fløden.
  • Moussen stilles på køl, evt. i en sprøjtepose.

Chokolade-ganache
  • Hak chokoladen
  • Bring fløden i kog og hæld den over den hakkede chokolade. Lad stå i nogle minutter
  • Rør forsigtigt i fløden og chokoladen indtil en jævn masse. Sæt nu ganachen på køl før den skal bruges (dog ikke for længe da den så vil stivne helt)

Samling
  • Når bundene er afkølede skæres de i 3 lag.
  • Herefter ’stables’ bund, hindbærmarmelade, tobleronemousse og hindbær. Dette gentages i næste lag og der afsluttes med en bund.
  • Kagen smøres op med chokolade-ganachen og overtrækkes med marcipan eller fondant. Der pyntes efter smag.



1 comment: